h1

Formidlingsstrategier på nettet

02.09.09

Hva er god nettformidling – jeg vet det når jeg ser det!

Passe dos fakta og fantasi kanskje!

Noe som gir mulighet til engasjement og innlevelse og som gir deg en opplevelse utover det tradisjonelt folkopplysende. En balanse mellom multimediale opplevelser, faktaformidling og inviterende dialog.

Faen vet-  men skal vi få oppmerksomhet «der ute» tror jeg at vi i tillegg til å ha fungerende strategier for vår formidling også må se over den faktiske formidlingen, og prøve å få til denne på andre og mer «fengende» måter.  Da min institusjonelle bakgrunn er kulturbyråkratiens «skyttegraver» så plukker jeg noen eksempler fra Digitalt fortalt på hva jeg har blitt fanget av i det siste. God formidling og en balanse mellom fakta og fantasieelementene, spør du meg. Hva synes du/dere?

Formidlingsstrategier – at på en «bevist» måte synes i mange sammenhang

Vårt slagord i teamet bak Digitalt fortalt har vært – spre det glade budskap –  og det kan tjene som et slags sammenfatning for hva det er vi har ønsket, og fortsatt prøver å, oppnå. Det innebærer at prøve å være synlige i flest mulig kanaler og settinger, både på nett og IRL, der delingtanken, tjenestebygging, «widgets»  osv. er en del av våre teknologiske muligheter. Men dette krever samtidig en bevist holdning til  hvilken kanal du skal satse på, og på hvordan og når du eventuellt skal engasjere deg akkurat der. Hele «strategien» må også gjennom resursmangelens kvern for at, om mulig, komme ut på den andre siden i en slag gjenkjennelig form.

Slik som diskusjonen gikk idag etter vurderingen av ulike typer av søkeløsninger, tror jeg at DFs spredningsstrategi kan være noe som kan fungere for mange av våre institusjoners nettsatsninger men at vi dessverre ikke helt er der enda, hverken hva gjelder de teknologiske byggeklossene eller hva gjelder de institusjonelle, organisatoriske og kompetansemessige forholdene i og mellom våre institusjoner. Men vi er på vei!

2 kommentarer

  1. «…man vet det når man ser det». Det man synes er bra er når følelsene settes i sving. Du har fått meg til å se alle de digitale fortellingene du har valgt ut!


  2. Skjønner godt at «Gamlekaia på Sjøholt» er en favoritt. Flott og rørende historie. I det hele tatt er det et spennende tiltak dere har satt i gang med «Digitalt fortalt» og det skal bli interessant å se hvordan dere tar det videre.



Legg igjen en kommentar

