h1

Temaoppgave – etter første kursuke

07.09.09

Vil hilse til alle etter en god første kursuke. Litt «rumphuggen» (som man kan si på svensk – og det betyr i denne setting avkortet, amputert, ikke fullt så lang som planert osv) for meg da jeg ikke var der på fredagen men pliktene kalte med dagslange møten om hist og pist. En vanlig dag på jobbet!

Har tenkt litt på min temaoppgave/mitt scenario og det blir et fortsatt jobbende med mitt gretne loft har jeg tenkt men med litt fordreining av fokus kanskje. Akkurat nå tenker jeg at det blir vanskelig å lage til altfor lange tekster eller fortellinger, der en rød tråd ikke blir helt enkel å holde tvers over ulike tema i fortellingen. Derfor overveier jeg at istedet prøve å lage til korte og mer konsentrerte tekster/manus med en egen tematikk. Eventuellt innebærer dette at loftet ikke erindrer seg men snarere reflekterer over ulike temaer fra sitt lange liv, der temaene for disse refleksjoner kan være en rød tråd i den totale fortellingen om loftet.

Som et eksempel kan man tenke seg å fortelle om når loftet blev bygd, der myte om hvem som bygde det, lafteteknikken og håndverkskvaliteten på dette kan være noe som holder «refleksjonen» sammen, tilsammens med undring kring dette at loftet blev til i løpet av prosessen (fikk tanke og evne til å reflektere).
Et annet eksempel kan være skydd av loftet (og det som er i det – mat!), der det har fått bein for å holde mus og annet ute. Det har fått dør og lås for å holde fattighjon, tyver, veivandrere og annet «løst» folk vekk og man har satt tjærekors på det for å skydde mot blant annet Oskoreia.

Vet ikke helt om dette «henger på greip» men det føles som om det kanvære en mer fremkomlig vei å gå rent manusmessig i alle fall.

Eller så tenker jeg også en del på presentasjonen av disse refleksjoner der Digitalt fortalt sannsynligvis blir min kanal. Men på hvilke  måte der? Som egen fortellinger for hver refleksjon? Eller som en samlet fortelling for alle? Hvilket typen av teknologi som grunn for fortellingene/refleksjonene? Små digitale fortellinger i Windows Movie Maker eller Photostory 3? Eller som noe annet? Kanskje som flere flash-animasjoner (om dette er mulig) som kan spille sammen og utgjøre en slag helhet, der man eventuelt kan navigere fra den ene til den andre ikke-linjært? Det vore flott tenker jeg men jeg vet altfor lite om de teknologiske mulighetene og utfordringene i relasjon til akkurat det. Men man får vel prøve å utforske litt! 

Det blev alt for nå! Good luck and good night!

4 kommentarer

  1. Det høres ut som en interessant vei å gå med oppgaven. Det du beskriver som en ikke-linjær organisering med flash el. er jo mulig, men kommer med, som du sier, noen utfordringer i forhold til teknologivalg. Blir spennende å høre hvordan du tenker å løse det.


  2. Jeg tror du har rett i at lange fortellinger er vanskelige å få til. Jeg lurer på: hva er ditt bilde av brukeren/leseren i forhold til korte/lange løp?

    Finnes det relevant dokumentasjon om hvordan publikum leser på nett? (Retorisk spm). Hva er din egen leseerfaring?


    • Mitt bilde er at rundt 2-3 minutter er det lengste som fungerer på nett og i mobile enheter. Blir det lengre faller folk fra! Men dette er naturligtivs beroende av hva man foreller om og hvordan samt hvilket interesse vedkommende bruker har for det aktuelle temaet.
      Dokumentasjon av noen slik er dessverre ikke så enkelt å finne frem til. De har gjorts svært lite innen feltet som jeg kjenner til (i alle fall hva gjelder «digitale fortellinger»), men om du har noen bra tips så vore jeg takknemlig!
      Anders


  3. Hei Anders
    Hvis jeg skulle høre om et slikt loft første gang så ville jeg gjerne fått vite litt om bruken også, og da synes jeg du har et fint utgangspunkt i ”skydd” for innholdet! På loftet og i buret kunne jo både mat og verdisaker bli oppbevart, og låsen kom her får det ble lås på stuebygningen., og på stabber kom vel dette loftet som de fleste andre, først på 16- eller 1700-tallet. Men loftet var jo også soveplass for gjester og gangske sikre også for jentene på sommeren. Her er det flere ting du kan spille på.
    Hvis du vil vise lafting og konstruksjon så har jo Arne Berg flotte tegninger av dette i sitt verk Norske tømmerhus frå mellomalderen. Jeg regner med at du kjenner det, men hvis ikke så finner du omtale av dette loftet i bind 4 s. 164-170 og i bind 1 finner du også en generell omtale av loft på s.174 – 208.
    Jon Birger



Legg igjen en kommentar

