h1

Temaoppgave – ideér i uke 37

12.09.09

Går å tenker på hvordan mine små refleksjoner skulle kunne settes sammen til noen som blir en helhet. Har sett litt på de eksempler som ligger her på Chron, der jeg liker måten ting er gjort på i «The Beauty of Autumn» og «In Absence«. Om jeg skulle kunne få til noe tilsvarende med loftet mitt kunne det kanskje fungere?

Men det tekniske er jeg fortsatt usikker på! Er det mulig å få lagt opp mine fortellinger med lyd/bilde i en slik tekniske ramme, og kan det fungere formidlingsmessig? Jeg tenker at jeg skulle kunne ha et generellt «sound track» med musikk slik som det er i eksemplene men der loftets «røst» og bilder knyttet til en refleksjon spilles av når man velger å se/lytte på et «spår/track».  Om man i tillegg kan kompletere dette med litt tekst om hva man prøver å få til og en del lenker til forteelser man nevner i reflekjonene! Men kan det fungere?? 

«Spår/track» hos meg skulle kunne være:

  • Tilblivelse – «loftt» husker litt om det å være tre, hvordan loftet ble til med myten om hvem som bygde det og håndsverksmessige ting kan være element.
  • Skydd – mus og bein, fattighjon, tjæekors og onda makter
  • Hverdagsliv – mest kvinnene og en og annen trell, spring inn og ut men ingen som snakkede til ham osv
  • Ting jeg sett – svartdauen men alt det førte med seg, pillhullene og det som skjedde da
  • Fest – hva skjedde da, bruk av det øvre rommet som gjeststue og de unge jentene som bodde der på sommerne
  • Livet nå – hvordan har loftet det egentlig der han står nå, flyttet på 1820-tallet (hva skjedde?, kan man ta opp datidens alkoholproblemer i en slik setting?), turistene som er de han «treffer» nå, savn etter tunet og annen kontakt
One comment

  1. Anders
    Dette synes jeg ser veldig bra ut!
    Jeg leste her en dag om erfaringer fra å fortelle historier på nettet der en skrev at hvis man hadde en rosin i pølsen så var det viktig å presentere rosinen først for å fange interessen. Det er en tenkemåte som jeg har sans for.
    Etter Gulatingsloven ble det ikke regnet som drap hvis en mann ble tatt av dage i buret med et lass tjuvgods. Jeg vil tro at betegnelsen «bur» også dekker lager rom i loft. Jf Arne Berg, Middelalderhus i Norge bd 1 s. 172.
    Jon Birger



Legg igjen en kommentar

