h1

Refleksjoner fra Haag – seminar om Europeana

20.09.09

Var i Haag mandag og tirsdag denne uke. På seminar om Europeana og tilhørende prosjekter. Masse folk fra Abm-sektorene i hele Europa, 275 påmeldte tror jeg, og en del veldig bra og inspirerende innlegg. Blant annet holdt Charles Leadbeater «…one of Europe’s most creative thinkers on collaboration, innovation and information» åpningsinnlegget, der han reflekterte kring den digitale fremtiden før våre sektorer.

Han begynte å reflektere kring det at alle i disse tider er på søken etter nye «business models»  som skal gjøre dem i stand til at kunne «do business» i den nye og annerledes digitale virkeligheten. Med alle i denne setting mente han blant annet film- og forlagsbransjene, plateindustri m.fl., men også våre sektorer som også er påvirkede og må tenke nytt og annerledes. Nye og andre foretningsmodeller for Abm-sektorene kanskje ikke i første hånd dreier seg om å tjene penger uten snarere om hvordan vi best skal organisere, virke og kompetanseorientere oss for å kunne møte og lokke våre brukere/besøkere i en digitalt tid.

Deretter gikk han over til å snakke om sin sønn, Ned 9 år, som er oppvekst med vår digitale verlden. For ham er alle de digitale «duppedittene» bare «stuff you do things with». Altså de er ikke mer fremmende for ham enn å håndtere eller relatere til  en analog «duppeditt» som en sykkel eller haug med Lego. Ned liker, etter hva Mr. Leadbeater har skjønt i alle fall, å gjøre fire ting med sine digitale ting:

  • Explore – altså finne ut ting, utforske, lete og finne
  • Enjoy – sitte mer passivt og oppleve ting
  • Talk – snakke og kommuniserer med andre om sitt liv og sine opplevelser
  • Do – selv skape og lage  ting i den digitale verlden

Med dette som bakteppe mente han at det våre sektorer borde prøve å få til er at ta utgangspuntk i vår faglige kompetanse men «krydde» eller forene denne med elementer av det nye. Det avgjørende her er kanskje ikke teknologi, men analyser og tanker kring hva folk vil gjøre med teknologiene er. Web 2.0 karakteriseres blant annet av mange eksperiment med snabb feedback, hvilket vi tradisjonellt sett er dårlige til å håndtere.

Hva kan dette da bety for våre organisasjoner? Enligt Mr. Leadbeater bør vi prøve å få til digitale prosjekter som innholder mye «pull» men også en del «push» (altså prøve å involvere folk men samtidig ha en egen drivkraft bakom dette engasjement). Videre bør vi prøve å skape plattformerer og verktøy med tanke på deling, og disse bør være modulære, enkle og interaktive. Han avsluttede med en del tanker kring det at prøve å være levende organisasjoner der man prøver å «think with», både hverandre som ansatte/organisasjoner og våre brukere. Ikke organisasjoner der man jobber under eller over noen, uten sammens med noen (og applisert til brukerene ikke til dem fra oss uten vi og dem sammen).

Mye bra i det han sier og hans resenomang fikk meg og tenke på Kjartan sitt inlegg om Giske og Museumsmeldingen. Som en kommentar til det tror ikke jeg at vi skal bli konkurrenter til mediebedrifterne men at vi skal prøve å lære fram dem og ta til oss det som kan fungere hos oss uansett om dette kommer fra reklame, film, teater, radio eller noe annet. Og jeg tror også at vi må få inn mer digital kompetanse i våre organisasjoner og ansette nye folk ikke bare med utgangspunkt i deres sektorspesifikke faglige meriter utan også ut fra hva de kan (lære andre i organisasjonen) om den nye digitale virkligheten.

Mr. Leadbeaters foredrag fikk meg også å tenke på de 2 innlegg som Martin produsert om Norsk teknisk museums sjel og veien videre for hans prosjektutkast. Synes det er en spennende idè at prøve å ta utgangspunkt i museets «sjel» og hvordan folk fungerer når de er der rent fysisk for at gjøre noe med nettsidene. 

Blev langt det her og kanskje noe usammenhengende men i alle fall. Prøve å holde litt av koken oppe når det gjelder bloggendet og samtidig relatere det jeg skriver til hva jeg opplever i ukene, og til det vi snakker om i kurset og på våre blogger om det digitale. F**en vet! Anders

Advertisements

2 kommentarer

  1. Spennende og – ikke minst – prinsippielt. I den grad noen bestemmer spillereglene i vår nye verden, er det ikke vi, men Leadbeaters sønn som styrer …

    Det er mange som jakter på nye forretningsmodeller – men klarer de å droppe de gamle? MicroSoft, Amazon, Google og Wikipedia var nye aktører.


  2. Takk for rapport! Når det gjelder Neds generasjon så har den vært et satsningsområde i skolesektoren noen år, f.eks. i et prosjekt under navnet «New Millennium Learners». Bl.a. er det en konferanse disse dager: http://www.nml-conference.be/

    Det er en del undersøkelser og forskningsmateriale i den forbindelse på den generasjonen som sikkert også er nyttig lesning for ABM-sektoren. Øystein Johannessen i departementet blogger mye om disse tingene: http://oysteinj.typepad.com/weblog/



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: